« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۴۳۴۴
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۲
برخی منابع خبری مدعی شده‌اند اعضای گروه واگنر بعد از مرگ فرمانده‌شان در سانحه سقوط هواپیما در حال ترک بلاروس هستند.
منبع: فارس

به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف ؛ برخی منابع خبری مدعی شده‌اند بعد از مرگ «یوگنی پریگوژین»، فرمانده ارتش خصوصی واگنر اعضای این گروه نظامی خروج از پایگاه بزرگشان در بلاروس را آغاز کرده‌اند.

نخستین اقدام گروه واگنر بعد از مرگ فرمانده | آنچه تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند

هواپیمای پریگوژین روز چهارشنبه در منطقه «تور» روسیه در شمال غرب مسکو سقوط کرد و او به همراه ۹ نفر دیگر از سرنشین‌های هواپیما جانش را از دست داد.

«مرکز مقاومت ملی اوکراین» که بعد از آغاز حمله روسیه توسط نیروهای مسلح اوکراین تشکیل شد مدعی شده اعضای گروه واگنر بعد از انتشار خبر سقوط هواپیمای پریگوژین ترک بلاروس را آغاز کرده‌اند و احتمالاً در حال حرکت به روسیه هستند.

این مرکز مدعی شده مقام‌های بلاروس تلاش می‌کنند جلوی حرکت خودروهای آنها و خروجشان از بلاروس را بگیرند.

منابع خبری دیگری مدعی شده‌اند تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند یک سوم از ساکنان اردوگاه واگنر در بلاروس این منطقه را ترک کرده‌اند.

روز چهارشنبه منابع خبری از سقوط یک هواپیمای سبک متعلق به یوگنی پریگوژین در شمال غرب مسکو خبر داده و ساعاتی بعد اعلام کردند او نیز در این سانحه به همراه ۹ سرنشین دیگر هواپیما جانشان را از دست داده‌اند.

پریگوژین ۶۲ ساله فرمانده شرکت نظامی خصوصی واگنر بود که تا چندی قبل تحت حمایت کرملین قرار داشت. به پریگوژین لقب «سر آشپز پوتین» داده شده بود زیرا مشهور بود که پوتین در رستوران‌های او غذا می‌خورد و با بعضی از غذاخوری‌های او قراردادهای دولتی امضا کرده بود.

نام گروه واگنر از چند ماه پیش که خبرهایی از عزیمت آنها به اوکراین برای کمک به نیروهای ارتش روسیه در جنگ منتشر شده بود بر سر زبان‌ها افتاد. هنگامی که اختلافاتی میان پریگوژین با فرماندهان ارتش روسیه بروز کرد گروه واگنر معروف‌تر از هر زمان دیگر شده بود.

اوج اختلافات پریگوژین با ارتش روسیه سوم تیرماه سال جاری به صحنه نمایش در آمد. او بعد از متهم کردن نیروهای ارتش روسیه به حمله به مواضع این گروه، شورشی را علیه روسیه رهبری کرد که البته تنها ۲۴ ساعت دوام داشت و با وساطت بلاروس به پایان رسید.

با آنکه پریگوژین از حامیان حمله روسیه به اوکراین بود به صورت علنی از «سرگئی شویگو»، وزیر دفاع روسیه و «والری گراسیموف»، رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه انتقاد می‌کرد و این دو مقام روسیه را عامل کمبودهای ارتش روسیه در جنگ می‌دانست.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در یک سخنرانی تلویزیونی در روز شورش اقدامات واگنر را خیانت و خنجر از پشت توصیف کرد.

نیروهای گروه واگنر در این شورش توانستند کنترل شهر «روستوف-نا-دونو» در کشور روسیه را به دست بگیرند و در حال حرکت به سمت مسکو بودند که «الکساندر لوکاشنکو»، رئیس‌جمهور بلاروس اعلام کرد به توافقی با پریگوژین برای پایان دادن به این غائله دست پیدا کرده است.

شب ۲۴ ژوئیه عقب‌نشینی نیروهای واگنر آغاز شده بود و در این شرایطی بود که مفاد این توافق و شرایط اجرای آن از موضوعات مبهمی بود که به موضوعی برای گمانه‌زنی‌های زیادی میان تحلیلگران تبدیل شد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: